Tankar om hjärnan, digital detox och elektromagnetisk strålning

På många sätt var det en befrielse att läsa “Skärmhjärnan” av Anders Hansen (vilket jag gjorde för ett par veckor sedan, och varifrån jag har hämtat en del fakta till det här blogginlägget), och få bekräftelse på att det är alldeles normalt att reagera som jag (och många med mig) gör på dagens livsstil. Det är väldigt skönt att veta att hjärnan reagerar på ett uråldrigt sätt, som har utvecklats i en värld som såg helt annorlunda ut än vår. Det är helt okej att omfamna vår inre urtidsmänniska och acceptera henne, vi behöver inte kämpa emot och låtsas att vi är så himla moderna och utvecklade hela tiden!

Något som jag tyckte var väldigt bra att få upp ögonen för var att negativa känslor har förtur framför positiva, eftersom de är kopplade till potentiella hot. Hjärnan prioriterar då bort allt annat som inte innebär omedelbar problemlösning, d v s vi kan inte tänka på att t ex äta eller sova innan “hotet” är ur världen. Vi blir irriterade och otrevliga och mår psykiskt dåligt. Att vi är så rädda för hot grundar sig i en djup skräck över att bli utstötta ur “flocken”. Detta tror jag att många känner igen sig i, och det är också förklaringen till att det är så svårt att “tänka positivt” när man har problem. Vi är inte lyckliga av naturen eftersom det historiskt sett har varit viktigare att vara vaksam och orolig än lugn och harmonisk. Däremot inte sagt att vi är dömda till ett olyckligt liv, men det kan vara bra att känna till och få förståelse för hur vi fungerar.

Över till skärmarna och den digitala utvecklingen kontra vår stenåldershjärna.
Varför vi har så svårt att släppa ifrån oss mobilen har att göra med att den får våra dopaminnivåer att stiga. Dopaminet motiverar oss och gör så att vi vill söka ny information. Nivåerna av dopamin stiger av förväntan, inte av själva upplevelsen. Det är därför vi inte kan låta mobilen vara – det KAN ju vara något viktigt eller roligt vi går miste om. Och dopaminet driver oss att klicka och scrolla oss vidare. Det hjälper inte att sätta mobilen på ljudlös – den måste utom syn- och räckhåll för att vi ska kunna koncentrera oss på annat. Mobilen ger oss också omedelbara belöningar och bidrar till att vi inte längre orkar vänta på belöningar som tar längre tid, t ex att lära sig spela ett instrument.

Mobilen och de andra skärmarna tar mer och mer tid från det som vi verkligen behöver – sömn, relationer och rörelse.
Vuxna behöver 7-9 timmars sömn men snittet idag ligger på 7 h. Ungdomar behöver 9-10 timmars sömn och barn 9-11. Sömnen är nödvändig för att hjärnan ska fungera – på natten städas slaggprodukter bort och långtidsminnen och kunskap skapas.
Vi blir sämre på att lära oss saker, eftersom “internet har alla svar” – men kunskap måste integreras med våra egna mänskliga erfarenheter för att djupna och stanna kvar i vårt minne. Kunskap är inget vi kan “googla fram när vi vill”, vi behöver den för att kunna förhålla oss till världen, vara kritiska och värdera information.
Vi outsourcar fler och fler uppgifter till våra apparater. Då borde vi frigöra mer mental kapacitet hos oss själva som vi kan använda till något nyttigt, men gör vi det? Använder vi mobilerna till fel saker? Hjälper de oss verkligen, eller stjälper de oss?
Vi blir dummare – IQ:n sjunker faktiskt i Sverige. Kan en orsak vara det jag nyss nämnde, att vi inte längre bär på så mycket kunskap som tidigare generationer, alla tekniska prylar till trots?
Aptiten på kvällen ökar med skärmanvändande, kanske för att man “glömmer bort att äta” på dagen om man är för upptagen med datorn eller mobilen.
Vi blir deprimerade, narcissistiska och avtrubbade av att använda sociala medier på ett överdrivet sätt och jämföra oss med “hela världen”, där det alltid finns någon som är smartare, rikare och snyggare, vilket “hotar” vår sociala ställning. Vi har också svårt att ta till oss andra människors känslor bakom en skärm, jämfört med när vi står ansikte mot ansikte med varandra.
Det finns däremot exempel på att ett sunt och begränsat användande av sociala medier i kombination med ett riktigt socialt liv kan vara positivt. Precis som användandet av datorer och mobiler i stort har fört mycket gott med sig.

Varje generation har haft sina utmaningar – när tåget, telefonen, tv:n o s v kom var många skeptiska till hur det skulle fungera och vilket hot det nya kunde vara för vår hälsa. Men den nya tekniken som vi bara har haft i ett par decennier är unik, för att vi har den med oss överallt och integrerar med den ibland dygnet runt. Det var ingen i tidigare generationer som åkte tåg eller såg på tv dygnet runt…

Eftersom forskning tar tid och inte kan kapplöpa med den digitala utvecklingen, och vi vet väldigt lite om hur både den elektromagnetiska strålningen och användningen av den digitala tekniken påverkar oss, kan det vara en god idé att använda sig av försiktighetsprincipen. Här är några bra tips från mig och Anders Hansen:
* Sätt upp regler för skärmanvändande, både för dig själv och barnen. 1-2 timmar per dag är en bra maxgräns. Använd då mobilen till något som är roligt och utvecklande. Avinstallera appar och spel som stressar och för negativa känslor med sig. Använd bara sociala medier på datorn. Inga skärmar en timme före läggdags.
* Använd armbandsur och analog väckarklocka. Ingen mobil i sovrummet – den både distraherar med sina appar OCH avger strålning som stör din sömn.
* Stäng alltid av wifi på natten och försök få dina grannar att göra detsamma.
* Stäng av alla pushnotiser på mobilen. Gå själv in på apparna som du vill kolla t ex en gång om dagen.
* Lägg mobilen utom synhåll så ofta som möjligt.
* Skärmfasta ibland. Jag rekommenderar regelbundna mentala fastedagar när man lägger undan alla skärmar under en hel dag och istället ägnar sig åt andra saker. Lägg märke till hur mycket som blir gjort och hur “sakta” tiden verkar gå när inte alla mellanrum hela tiden fylls ut av surfande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *