Minimaliststädning: Köket, och några lovord om Måsalycke

Nu börjar jag få lite rutin. Det ska gå lagom lång tid emellan rensningspassen. Inte så ofta så att det blir för mastigt och inte för sällan så att jag tappar greppet om vad det egentligen är jag håller på med.

Jag har också fått in en rutin på att regelbundet, en gång i veckan, åka till återvinningsstationen. Måsalycke heter den, ett ganska passande namn då säkert många fåglar trivs där, åtminstone lär de ha gjort det förr i tiden när alla sopor kastades helt öppet på ett och samma sopberg.
Jag minns att jag var med mina föräldrar på Måsalycke när jag var liten. Då fanns det inte små återvinningsstationer i varenda by, utan man slängde allt avfall i sin soppåse och det som var för stort fick man själv köra till ”tippen” med. Man kan fortfarande skymta det stora sopberget där allting hamnade förr i tiden lite längre in på Måsalyckes område. Det reser sig mot himlen som en gigantisk påminnelse om en svunnen tid.
Det jag gillar särskilt mycket med Måsalycke är, förutom att man kan slänga/återvinna allt mellan himmel och jord, är att det finns en loppiscontainer. Där kan man lämna böcker, lampor, möbler, prydnadssaker eller vad man nu vill bli av med från sitt hem. Vart sakerna sedan hamnar är lite olika. Ett tag var det den lokala idrottsföreningen som hämtade dem, senare blev det Emmaus. Men det viktiga är att fullt fungerande saker får leva vidare och glädja andra, och om någon kan tjäna några kronor för välgörande ändamål på att sälja det som jag inte längre behöver är det dem väl unt. Och det är oerhört praktiskt att kunna lämna in loppissaker och slänga skräp på samma ställe när man håller på med storrensning.

Det händer också att jag säljer saker själv, mestadels kläder men även glas och lite annat av kända märken, och då gör jag det oftast på Tradera. Det finns också en bra bytesgrupp på Facebook där jag då och då lägger ut saker som är fina och praktiska men som inte har något större värde i pengar. Oftast byter jag mot någon växt eller förbrukningsvara, eftersom jag strävar mot att inte ta in så många fler saker i huset.

Köket har jag fått ta i tre etapper eftersom det är ett ganska stort och svårt område med allt ifrån husgeråd till matvaror som ska gås igenom, dessutom är det lika bra att torka och göra fint i alla skåp när man ändå ska ställa in alla saker där så snyggt man kan sen.

Alla matvaror med utgånget datum kastades. De kvarvarande organiserades snyggt och mindre förpackningar samlade jag ihop i behållare av plast.

Husgeråden var ganska stor och svår avdelning. Jag hade inte så många saker när jag flyttade hit för drygt tre år sen, vilket var ett medvetet val eftersom jag ville starta om mitt liv ifrån noll. Men bara en dryg månad efter flytten avled min mormor, och när jag och mina föräldrar städade ur hennes proppfulla lägenhet tog jag naturligtvis hem alldeles för många saker därifrån. När sedan min man flyttade in i september 2015 tog han förstås också med sig ett och annat. Jag har egentligen inte gjort någon ordentlig rensning sedan dess vilket kanske bara är bra, för med tidens hjälp utkristalliseras det vilka saker man verkligen tycker om och använder och vilka man kan sortera bort. Och det är mycket färre saker än man tror av allt man äger och har som man både tycker om och använder. Dels för att vi är vanemänniskor och ofta använder samma saker om och om igen, dels för att vi har en förmåga att bunkra upp diverse ”bra-att-ha”-saker för alla framtidens oväntade situationer, situationer som sällan eller aldrig uppstår. Och gör de det, löser det mesta sig nog ändå…
Jag lagar mycket mat och bakar och vill egentligen inte rensa bort så mycket av alla redskap som gör matlagningen roligare. Men jag började med att ta bort alla saker som jag aldrig har använt, som till exempel en sak med fyra saxblad som man ska klippa kryddor med. Snygg, men aldrig använd. Sen tog jag bort en hel del som jag inte har använt på länge, som till exempel kolsyremaskinen. Slutligen tog jag också bort många saker som jag har flera av utifrån vad vi har för behov. Vi behöver exempelvis inte 20 små gafflar eftersom vi bara använder en sådan om dagen för att mosa tonfisk till katterna. Däremot behöver vi nog 25 glöggmuggar, eftersom vi har glöggfest ibland. Sen kan ju behoven ändras med åren. Men ska man komma någon vart måste man utgå från här och nu.

Jag är ganska duktig på att rensa effektivt och har inga större problem med att ge saker vidare eller kasta dem. Men efter köksrensningen har jag satt vissa saker i ”karantän” i förrådet. Dels sådant som jag inte är säker på att vi kommer att klara oss utan ”för alltid”, dels sådant som tillhör mitt och min mans ”gemensamma”. De sakerna kommer få vara kvar i förrådet tills det är dags att rensa där.

Ytterligare ett tips på vad man kan göra av övertaliga saker är att göra varsin ”flytta hemifrån-låda” åt sina barn. Där kan man lägga husgeråd och andra saker till hemmet som man tror inte kommer att kännas alltför gamla och daterade den dagen barnen flyttar hemifrån. På så sätt sparar man in både en hel del pengar och resor till Ikea, och barnen kommer säkerligen att bli väldigt tacksamma över att ha ett startkit som andas både omtanke och barndomsminnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *