Kinesisk ögonträning

Har ni provat att göra kinesisk ögonträning? Det är en urgammal metod för att behålla god syn genom livet. Barn i kinesiska skolor masserar ögonen två gånger om dagen, vilket också rekommenderas för dem som har nedsatt syn. När man märker en förbättring av synen kan man trappa ner till en gång om dagen och sedan göra programmet som “underhåll” 2-3 gånger i veckan. Metoden fungerar för alla åldrar – även äldre som har sett dåligt länge kan märka av stor förbättring med ögonträning.
Kineser använder glasögon i mycket mindre utsträckning än andra folkslag, vilket säkert delvis hänger ihop med deras idoga ögonträning. Dock börjar de bli mer och mer influerade av väst, och det är inte längre alla skolor som håller på med ögonträningen, vilket har gjort att många barn och vuxna har fått börja med glasögon.

Ögonen har muskler som måste tränas precis som alla andra muskler, annars blir de förslappade och kan inte göra sitt jobb lika bra. I Sverige och övriga västvärlden är vi vana vid att skaffa glasögon så fort vi ser dåligt. Och naturligtvis är det himla bra att det finns glasögon! Jag ser själv dåligt och har haft glasögon sedan sjuårsåldern, vilket troligtvis beror på någon miljöfaktor då ingen av mina föräldrar någonsin haft glasögon. Men som den ifrågasättande person jag är, nöjer jag mig inte med att vi alla skulle vara skapade “defekta”. Att det är något “fel i vår programmering” som gör att var och varannan person behöver glasögon. Som med det mesta annat tror jag betydligt mer på att vi lever (eller våra mammor när de var gravida) ett liv som inte främjar vår synskärpa positivt. Jag är dessutom en person som tror fullt och fast på egenmakt: att vi med hjälp av saklig kunskap kan ta bra beslut om vår egen hälsa och därmed motiveras att ta makten över den själva. Naturligtvis med de hjälpmedel och den experthjälp som står till buds!
Det vi äter påverkar naturligtvis synen precis som det påverkar allting annat, men också mediciner vi tar, alkohol, rökning och andra droger och naturligtvis även hur vi använder ögonen nu för tiden: det är väldigt mycket tittande på platta skärmar som befinner sig konstant på samma avstånd, vilket gör att ögat inte alls får träna sig i tredimensionellt seende. För länge sedan fick vi mycket mer ögonträning i vardagen när vi t ex jagade och spanade efter byten långt borta eller när vi letade svamp i skogen. Visst var det många som såg suddigt även förr, men inte i den utsträckning som idag. Förr skulle man inte sitta framför en bok för länge, vilket nog var ett klokt råd på den tiden. Variation i hur man använder ögonen under en dag är bra!!

Jag har hållit på med ögonträning ett tag. Jag har inte behövt ändra styrka i glasögonen på fem år, och jag tror att om jag hade varit ännu mer idog med träningsprogrammet hade jag till och med kunnat gå ner i styrka så småningom. Min mamma gjorde faktiskt lite ögonträning med mig redan när jag var liten (ja, som jag har sagt många gånger var hon väldigt före sin tid, åtminstone i det här landet!) och jag vill tro att det gav resultat och att jag har bättre syn än vad jag kunde ha haft om ingen gjort något. Det program jag beskriver nedan har jag kunnat utantill så länge att jag inte kan referera till exakt varifrån det kommer, men det har garanterat sitt ursprung i Kina.

Här kommer först programmet för ögonmassage. Det görs utan eventuella glasögon. Gnid eller pressa varje punkt ganska hårt i 15-20 sekunder. Använd pekfingrarnas knogar eller för vissa grepp fingertopparna. Om du ser dåligt kommer några av punkterna antagligen att ömma.
Punkt ett är där ögonbrynen börjar.
Punkt två är mitt på ögonbrynen.
Punkt tre är där ögonbrynen slutar.
Punkt fyra är yttre ögonvrån.
Punkt fem är mitt under ögat.
Punkt sex är inre ögonvrån.

Här är sedan programmet för ögonträning. Det görs utan eventuella glasögon.
1. Titta åt ena hållet. Titta åt andra hållet. Titta upp. Titta ner. Titta på näsroten. Titta på nästippen. (Håll kvar varje moment några sekunder och upprepa hela sekvensen 5-10 gånger.)
2. Rita stora liggande åttor/evighetstecken med ena handens tumme och följ tummen med blicken. Byt hand och gör samma sak.
3. Fokusera på föremål i rummet som ligger på olika avstånd. Växla mellan näraliggande föremål och sådant som är långt borta.
4. Ta en bok eller annan text och håll den på olika avstånd. Se var gränsen går för hur några respektive hur långt bort du kan hålla och ändå läsa. Försök tänja på den gränsen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *