Bättre sömn med en tejpbit

 

Sover du dåligt i värmen? Kanske annars också? Det finns ett enkelt sätt som kan förbättra sömnen avsevärt och som inte kostar många kronor. Det kan vara värt att prova, åtminstone ifall dina sömnstörningar inte är av någon allvarligare art och behöver utredas.

Att andas med näsan är bra och det ska vi göra så ofta vi kan, även under ansträngning och när vi är täppta i näsan. Vid sång däremot är det bra att snabbt och tyst kunna dra in luft och där är munandning överlägset!

När vi sover är det också bäst att andas med näsan. Gör man inte det blir munnen torr och man blir törstig och måste kanske gå upp och dricka. Eller så snarkar man. Eller dreglar så kudden blir våt. Är man kvinna och använder ett icke-invasivt preventivmedel som t ex Natural Cycles, och mäter sin basaltemperatur i munnen varje morgon, är det ett måste att munnens temperatur är så jämn som möjligt och inte har påverkats av att munnen har varit öppen och dragit in rumsluften, dessutom bör man ha sovit fyra timmar i sträck innan man mäter och det funkar dåligt om man vaknar hela tiden och har svårt att somna om.

Det finns alltid de som hävdar att de minsann sover med stängd mun hela natten. Och det stämmer säkert i en del fall. Men hur är de så säkra på det? Även om man sover tillsammans med någon kan man knappast be den personen vaka över en hela natten och notera varje andetag. Dessutom behöver inte munnen vara öppen många millimeter för att man ska börja  ”fuskandas” genom den vilket säkert sker några gånger under en normal natt…

Om man har svårt för att somna, ofta vaknar på natten eller vaknar tidigt, misstänker/vet att man snarkar, vaknar trött på morgonen eller har på känn att man inte får den mängd djupsömn man behöver kan det vara värt att prova att tejpa munnen på natten. Det låter väldigt konstigt och lite obehagligt första gången man hör det. Själv hörde jag talas om muntejpning för flera år sen, men har inte känt att det har varit relevant för mig förrän nu. Många nya vanor och förändringar behöver lång tid för att sjunka in, men så en dag är man plötsligt redo!

En dag, en vecka innan semestern kände jag att det var dags att prova för första gången. Jag passade på medan min man var iväg på turné så att jag och tejpen kunde vänja oss vid varandra i lugn och ro innan jag berättade för någon annan vad jag höll på med. Jag tog en tejpbit lika bred som min mun och tejpade för. Sen låg jag och läste i en bok en stund för att känna mig för. Det kändes inget speciellt, och ganska snart kunde jag släcka lampan. Jag kände ett märkligt lugn och somnade snabbt – och sov hela natten. Och så har det fortsatt. Jag har nu tejpat varje natt utom någon gång när jag somnade innan jag hann ta någon tejp, och i stort sett varje natt har sömnen varit bättre än vad den brukar vara. Om det är romantikdödande? Knappast om man önskar sin partner den bästa möjliga sömnen. Sen får man ju sköta det med lite finess. Det är ju en viss skillnad på att dra på sig tejpen direkt när man går och lägger sig eller vänta tills man verkligen ska somna…

Man kan tejpa horisontellt eller vertikalt, vilket som känns bäst. Man kan tejpa när man är förkyld eftersom nästäppan försvinner snabbare när man använder näsan istället för munnen. Här kan man läsa om Medveten andning och om att tejpa munnen. Det säljs också särskild muntejp, men vanlig kirurgtejp går jättebra. När man har vant sig vid att alltid andas med munnen kan man prova att sluta med tejpen, men för många känns det bäst att fortsätta med den.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *