Att överleva vintern – tips för alla med vinterdepp light

 

Under en del år tyckte jag att vintern var en ganska jobbig period. Det hade förstås mycket att göra med att jag inte mådde särskilt bra under det övriga året heller, och då gör inte mörker och kyla direkt att det känns bättre.
Jag tyckte att tiden gick långsammare på vintern. Jag var ständigt rädd för att drabbas av någon sjukdom som härjade vintertid. De vintrar som dominerades av snö, is och kyla kändes det som att hela jag var djupfryst. Jag kunde inte njuta och glädjas åt allt som var fint med vintern. Jag var inte ens förtjust i julen. Först när mars började närma sig och ljuset och värmen återvände på allvar började jag slappna av.

Idag mår jag bra och har accepterat vintern som en del av livet, en del som jag till och med kan tycka om. Tempot är lugnare än på sommarhalvåret och man kan använda de många mörka timmarna till både introverta och extroverta aktiviteter. Vintern är tillåtande och kräver inte så mycket som sommaren med sitt pockande solljus. Jag är inte längre rädd för sjukdomar, för jag har skaffat mig kunskap om immunförsvaret och vad jag kan göra för att skydda mig och min familj. Jag har varit helt frisk i två års tid – inte minsta lilla förkylningssymtom – och vet att det inte alls är någon ”regel” att man automatiskt får förkylningar och influensa under vintern. Jag träffar många människor i mitt jobb, jag har barn som går i skolan, jag lever ett liv som de flesta andra men blir ändå inte sjuk. Jag har ”levlat upp”, som det hade hetat om mitt liv hade varit ett dataspel. Vad exakt det är som har hänt vet jag inte, men jag vill tro att det är ett resultat av att målmedvetet ha jobbat med min hälsa i två års tid.

Jag har sammanställt några av mina bästa överlevnadstips för vintern. De kan tjäna som lite extra inspiration både för den som älskar vintern och den som behöver lite hjälp för att komma igenom den.

  1. Januari är inte lång, seg och tråkig som myten säger. Tiden fram till tjugondedag Knut går snabbt och då har redan halva månaden gått. Städa ut julen och passa på att köpa lite fräscha krukväxter när det blir mer plats i fönstren. Sen är det bara ett par veckor kvar av månaden och i och med det är vintern nästan över (åtminstone här i södra Sverige). Se januari som en livets brygga som sticker ut i havet, och där framme hägrar våren och sommaren. Kliv upp på den!
  2. Fantisera om våren, sommaren och hösten. Planera semester och resor.
  3. Planera in roliga saker att se fram emot, som utflykter och träffar med vänner.
  4. Laga god mat och baka.
  5. Tänd många ljus, gärna doftljus. Tänd något levande ljus även på vardagkvällar.
  6. Lyssna på bra musik. Men tystnad är också skönt ibland.
  7. Passa på att läs böcker och se bra filmer under de mörka kvällarna!
  8. Gläds åt hur dagarna blir längre och längre efter vintersolståndet! Redan den 10 januari har dagen blivit 24 minuter längre!
  9. Gå en daglig rask promenad. Det gör underverk för hälsan och humöret. Gå ut även om vädret är dåligt och det är mörkt, men passa gärna på när det är dagsljus om det går. Vi behöver all sol vi kan få.
  10. D-vitamin behövs i stor mängd för att må bra. Kanske behövs andra kosttillskott också. Tala med en näringsterapeut eller annan person med kunskap. Själv tar jag enligt rekommendation vitamin C, B, D och mineralerna zink, magnesium, järn och selen. Jag tar även probiotika och Omega 3, 6 och 9.
  11. Färgglada kläder piggar upp både dig själv och omgivningen!
  12. Avrunda dagen med en kopp kvällste i en vacker mugg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *