Att balansera sina hormoner

Vad gör de olika hormonerna i kroppen? I mångt och mycket hjälps de åt med att göra de liknande saker, här är några av dem:
Östrogen skärper hjärnan, stabiliserar humöret och har en antiinflammatorisk effekt.
Progesteron lugnar nervsystemet, stabiliserar humöret, har en antiinflammatorisk effekt och är vätskedrivande.

För de flesta kvinnor börjar hormonförändringarna i 35-årsåldern, men det kan dröja ännu några år innan man märker dem. Perioden från och med att de första hormonförändringarna börjar kallas förklimakteriet, och symtom som en del kan få (och som definitivt inte är något “Guds straff” bara för att du är kvinna) är PMS-liknande symtom såsom humörsvängningar, oro, nattliga svettningar, trötthet, kortare menscykler och ett varierande blödningsmönster – kortvariga och mindre blödningar varvas med utdragna och kraftiga blödningar. Att blödningarna varierar beror på fluktuerande progesteronnivåer. Sjunker progesteronet för mycket kan ägglossningen bli oregelbunden eller utebli. PMS-symtom är dock cykliska, medan förklimakteriets symtom kan kvarstå oberoende var i cykeln man befinner sig. Den vanligaste hormonella obalansen i förklimakteriet är att östrogenet blir dominant gentemot progesteronet (beroende på många faktorer såsom t ex hormonstörande “östrogenliknande” medel av olika slag som kommer in i våra kroppar) men det finns fler varianter, t ex att man egentligen har bra balans men att östrogenet bryts ned för dåligt. Östrogendominans kan yttra sig som gråtmildhet, trötthet, sköldkörtelproblem och vätskeansamling i kroppen.

Ju friskare man är, desto längre fungerar äggstockarna. Långvarig stress, näringsbrist och stillasittande gör att många kvinnor hamnar i förklimakteriet tidigare.

Det bästa för vår kropp är om den får tillverka och använda sina egna hormoner. Många som får symtom av förklimakteriet går raka vägen till doktorn och få något starkt preparat utskrivet som maskerar symtomen, eller beställer bioidentiska hormoner och börjar smörja sig med, men det finns väldigt mycket man kan göra på egen hand, eller tillsammans med en komplementär hormonterapeut, för att komma till rätta med obalansen och få kroppen att börja tillverka rätt dos hormoner. Kroppen vill oss väl, den är inte vår fiende utan vill bara signalera att något är fel så att vi kan avhjälpa det, inte att vi ska förklara fullt krig mot den och tysta ner den. Det är i första hand sin kost och sin livsstil man ska titta på när man börjar känna att något är fel. Kvinnor i den här åldern har ofta väldigt mycket att göra och väldigt höga krav på sig, från sig själva och andra. Här kan det finnas ett och annat att ta itu med.

Det kan verka rörigt med hormonernas olika roller och balans gentemot varandra, och det är inte så lätt att på rak arm förstå vad man eventuellt har brist på. Ett hormontest är ganska dyrt men vad jag har förstått är det väldigt värt den kostnaden om man har stora problem. Om man upplever mindre besvär kan det som sagt gå bra att lindra dem på egen hand genom att se över vad man äter, vilka kosttillskott man tar samt sin livsstil i övrigt.

Börja med att äta riktig mat! Blodsockret behöver vara i balans och att ge efter för sug efter raffinerade kolhydrater och socker gör bara saken värre eftersom insulinet kommer att hamna i obalans. En kost “åt paleohållet” men med en del bra långsamma kolhydrater lär vara det bästa för hormonerna, men som med allt annat är det individuellt och man får känna sig för.
Man behöver inte alls äta en massa animaliskt protein varje dag utan det går bra med vegetariskt protein också, som t ex baljväxter, nötter, frön, soja och glutenfria spannmål som t ex havre.
För att kroppen ska kunna tillverka hormoner behövs också bra fett. Kokosolja, avokado, smör från gräsbetande djur och vildfångad lax är bra exempel. Avokado innehåller också grundämnet bor som ökar kroppens östrogenproduktion, vilket även blåbär gör.
Kolhydraterna ska bestå av fullkorn, råris, havre, råg och andra komplexa kolhydrater.
Många växter innehåller fytoöstrogener, som påverkar kroppen på samma sätt som de östrogener som kroppen tillverkar, och som inte är farliga att äta även om man har konstaterad östrogendominans eftersom de inverkar positivt på att reglera kroppens egen östrogenproduktion. Exempel på mat med fytoöstrogener är t ex vitlök, olivolja, linfrön och alla sorters groddar. Undvik vitt socker och snabba kolhydrater. Begränsa mjölkprodukterna (som kan innehålla hormoner av den typen som vi inte vill ha in i kroppen) och välj ekologisk mjölk. Inkludera många fiberrika livsmedel som frukt och grönsaker som får fart på tarmarna så att de nedbrutna hormonerna lämnar kroppen. Drick mycket vatten, örtte och guldlatte (baserad på gurkmeja). Skär ner på kaffe och alkohol.

Tillskott som är särskilt bra för hormonbalansen är zink, magnesium, vitamin B-komplex (det finns flera B-vitaminer och det är bra om man får i sig flera av dem samtidigt), och vitamin D. Ett tillskott av omega-3 i flytande form kan också vara bra om man inte får i sig tillräckligt via maten. Probiotika för en bra tarmhälsa är också nödvändigt.

Att reducera stressnivån är ett måste när man jobbar med sin hormonbalans. Likaså att man får ordentligt med sömn, och det ska vara HELT MÖRKT i sovrummet, då erhålls en bra progesteronnivå. Träning och rörelse är viktigt. Avkoppling likaså, kanske meditation eller läsning (att titta på tv eller hålla på med en dator/mobil räknas inte som avkoppling).

Bra naturmedel som man kan ta till vid lindriga besvär är t ex te på humle, fänkål och/eller salvia. Gurkörtsolja, en halv tesked om dagen, innehåller fettsyran GLA som stödjer progesteronet. Wild Yam är ett pulver som kan köpas på hälsokost eller raw food-butiker som är bra för produktion av både östrogen och progesteron. Massage med en hemgjord massageolja på en neutral olja och en eterisk olja av jasmin eller ros, lugnar och verkar hormonbalanserande.

Levern spelar en central roll i hormonernas livscykel. Det är där de bryts ned när de har gjort sitt. Får levern fullt upp med annat, t ex alkohol och kaffe, kommer den att ta hand om det i första hand. Så att titta på sitt alkohol- och kaffeintag kan vara bra för den som är i förklimakteriet, eller för den som har problem med sin menscykel. Om östrogenet bryts ned för dåligt och progesteronet är för lågt kan detta vara en orsak till bröstcancer, ett annat viktigt skäl till att se över sin alkoholkonsumtion. Har man problem med mensvärk och PMS bör man också ta reda på hur sköldkörteln mår, om man har inflammation i kroppen eller om man lider av någon näringsbrist. Det är viktigt att gå på toaletten 1-2 gånger om dagen för att göra sig av med gamla hormoner som hamnat i tarmen efter att de har gått igenom levern. Undantrycker man sitt behov av att gå på toa kan de gamla hormonresterna i värsta fall åka tillbaka in i kroppen igen. Det är här fiberrik mat, probiotika och magnesium kommer in i bilden, som alla hjälper till med en bra tarmhälsa.

När vi har kommit in i klimakteriet, vilket vi gör någon gång mellan 42 och 56 års ålder, märker vi detta genom att mensen kommer allt glesare för att sedan försvinna. Vi har inte fått slut på ägg, utan det är vävnaden som åldras och äggstockarna som slutar att svara på hypofysens stimulans. Då mognar inte äggen lika effektivt och till slut lägger verksamheten ner helt och hållet. Det blir då istället binjurarna som tar över det hormonella understödet.

Att komma in i klimakteriet är nytt för oss kvinnor. För bara 150 år sedan levde kvinnor bara i 47-48 år och dog därför innan klimakteriet.

Källor: Epoch Times, Nillas Kitchen, Vulverine, Mia Lundin, Alexsia Priolo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *