Vitaminer och mineraler

Som jag har sagt tidigare växte jag upp med en medveten och påläst mamma. Vi tog alltid kosttillskott av olika slag hemma. Men det har hänt en hel del både med forskningen och med mitt eget intresse för vitaminer och mineraler sedan jag tuggade selen- och c-vitamintabletter hemma hos mamma och pappa. Framför allt har jag förstått deras helt nödvändiga funktion i stärkandet av självläkandet.

Det är viktigt att ta reda på vad man själv har för behov av tillskott och inte bara köpa hem något som verkar bra, eller att rutinmässigt fortsätta att ta samma tillskott år efter år. Behoven förändras med stigande ålder, och råkar man ut för sjukdomar och krämpor ska man anpassa sitt intag av kosttillskott efter vilka funktioner i kroppen man behöver stärka. I sådana fall kan det även bli tal om ett intag av s k terapeutiska doser, dvs doser av kosttillskotten som ligger bra mycket högre än det rekommenderade dagliga intaget (RDI). Man kan läsa sig till mycket kunskap om näring i böcker, men är man alldeles nybörjare rekommenderar jag att man bokar in en träff med en utbildad näringsterapeut. Att göra en hårmineralanalys är också ett bra sätt att ta reda på sin personliga näringsstatus.

Som jag tidigare har nämnt tycker jag att många av Sanna Ehdins råd ur hennes böcker (bl.a. Nya Den självläkande människan) är bra. Jag har följt hennes rekommendationer om kosttillskott det senaste 1 1/2 året och upplever en stor skillnad mot hur jag mådde tidigare. Jag har även använt några råd ur Örtteer och huskurer (Mette Bohlin och Lena Robild).

På morgonen tar jag följande tillskott:
1 dl Kung Markatta rödbetsjuice (stärker hjärta och kärl)
15 ml Blutsaft järndryck (bra för alla kvinnor, innehåller även B-vitaminer)
1-2 tsk psylliumfrön utrörda i vatten (läker slemhinnan i magen)
15 ml Holistics Supervitalis (multivitamin-mineraldryck)
1 Holistics Lactovitalis Pro (probiotikatablett)
1 msk Udo´s Choice (flytande omega 3, 6 och 9)

Jag rekommenderar att man väljer vitaminer och mineraler utan en massa extra konstgjorda sötningsmedel och annan utfyllnad som ”drar ner” näringsvärdet. Läs alla innehållsförteckningar noga. Tyvärr är det mesta man köper på Apoteket bara skräp, både vad det gäller utfyllnadsmedel och halten av vitaminer/mineraler (som ofta är alldeles för låg för att göra någon större nytta).
När det gäller Omega-3 är det allra bäst att köpa oljan i flytande form, och gärna utblandad med t ex olivolja för att förhindra oxidation. Omega-3 i kapselform är alltså inte att rekommendera.
Vad gäller mjölksyrabakterier är det viktigt att så många som möjligt av de goda bakterierna kommer ända ner i tarmen i oskadat skick, därför rekommenderar jag Holistics som genom sin särskilda inkapsling har lyckats med detta.
Jag brukar försöka välja tillskott där dagsdosen ligger en bra bit över RDI, eftersom RDI oftast är alldeles för lågt räknat för att det ska ge någon ordentlig effekt. Även om man tar en tablett där innehållet är 1000% istället för 100% av RDI är man fortfarande långt ifrån de terapeutiska doserna som jag nämnde tidigare (och som inte heller är farliga, i kortare perioder). Det är en myt att det går att förgifta sig med vitaminer. De få gånger det påstås ha skett är obekräftade fall. Bra läsning om RDI, ODI (optimalt dagligt intag) samt terapeutiska doser kan man läsa på Kurera.

Näringsstatusen i kroppen är otroligt viktig för den som behöver återhämta sig från utmattning. Utmattning dränerar kroppen på viktiga spårämnen och vitaminer. Jag har personligen upplevt hur omsorgen om maten har fått ökad betydelse och hur intag av kosttillskott har hjälpt mig att få tillbaka orken efter utmattningen. Jag har läst litteratur om utmattning och lyssnat på många poddar, och inte någonstans har någon nämnt näringens betydelse för återhämtningen, vilket jag tycker är högst anmärkningsvärt. Jag har också lagt märke till att många utmattade som uttalar sig i böcker och poddar inte har hämtat sig fast det har gått flera år, medan jag efter två år mår väldigt mycket bättre. Kanske många fokuserar på vila/sömn, samtal och motion, vilket alltsammans är viktiga saker, men man missar hur nödvändigt det är att samtidigt boosta kroppens intag av näringstät mat och kompletterande vitaminer och mineraler? Förutom att jag har fått mer energi (även om jag fortfarande ganska ofta är trött) har jag en väldigt välfungerande mage som aldrig gör ont eller stör mig på andra sätt. Jag har inte varit sjuk på mer än ett år, knappt ens haft ont i huvudet, trots att jag har en familj där vi alla är ute och träffar människor på jobb och skola, och trots att jag borde ha varit nedsatt i mitt immunförsvar p g a utmattningen. Det övertygar mig om att jag är på helt rätt väg. Det är så skönt när man upptäcker att man har mycket mer makt över sitt liv och sin fantastiska kropp än vad man kanske tror! Med nya, goda vanor kan du nå dit du vill!

Jag vill alltså poängtera att du måste äta bra mat och ta kosttillskott i höga doser för att kunna återhämta dig snabbare från utmattning. Det finns inga andra genvägar. Och även om du är helt frisk och mår bra, fortsätt att stärka dina friskkrafter med bra mat och kosttillskott!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *