En naturlig cykel

 

 

Njutbart och bra för hela din kropp. Eller en farlig fiende som måste bemästras?
Jag pratar inte om fordonet cykel, utan om menscykeln. Och även om detta är en angelägenhet för dig som har en livmoder i första hand, så är det väldigt bra om alla andra också blir lite mer insatta i detta ”mysterium”. För att det mesta som har med kvinnokroppen att göra är ett mysterium märker man så fort man börjar prata om det med människor omkring. Följdfrågorna haglar: ”Kan man inte bli gravid när man ammar?” ”Follikulärfas och lutealfas, vad är det?” ”Kan kvinnan bara bli gravid sex dagar varje månad, medan mannen är fertil varje dag?” Jag skulle önska att alla satte sig in lite mer i det här ämnet och inte bara sväljer alla myter som florerar. Det kan bli ett fantastiskt uppvaknande, precis som det blev för mig. Jag skriver det här för alla som vill lära sig mer om fördelarna med att följa sin menscykel.

Efter att jag började tillämpa en naturlig preventivmetod vaknade mitt intresse på allvar för menscykelns betydelse för mig som kvinna. Jag hade aldrig tidigare reflekterat över att vad det kunde innebära för fördelar för min kropp att inte störa det naturliga förloppet. Sedan ett år tillbaka har jag en helt naturlig cykel som följer ett mönster som jag känner igen från gång till gång. Den börjar med mens, 3-4 dagar. Sedan följer follikulärfasen, tiden fram till ägglossningen. Ägglossningen sker vanligtvis på cykelns 15:e dag, sedan kommer den sista fasen, lutealfasen, som för mig är någon dag längre än follikulärfasen. När lutealfasen är slut kommer mensen och en ny cykel startar.

Att det är bra för kroppen att få producera sina egna hormoner och använda sig av dem råder det inget tvivel om. Det finns mängder av positiva effekter av att producera östrogen, testosteron och progesteron, och långt ifrån alla är direkt relaterade till reproduktionen. Det är alltså bra att menstruera under hela sitt fertila liv. En frisk menscykel finns det ingenting ”farligt” eller ”onödigt” med, oavsett om du vill använda din fertilitet den här månaden eller inte. Och är det egentligen så konstigt om man tänker efter? Upplever man problem kring sin menscykel, t ex riklig mens, mensvärk eller PMS, är det inte menscykeln i sig som är problemet, utan det finns en bakomliggande orsak, en obalans i kroppen, som man först och främst behöver ta reda på.

För att hålla sina hormoner i balans behöver man börja med att titta på sin livsstil och vad man stoppar i sig. Stress och dålig kosthållning bidrar till obalans i hormonerna. Att äta en kost ”åt paleohållet” (men utan att vara fanatisk och utesluta alla kolhydrater), innehållande frukt, grönsaker, lite kött och fisk, ägg, nötter, frön och komplexa kolhydrater som fullkornsprodukter och havre är det bästa för kvinnans hormoner. Det är bra att så mycket som möjligt utesluta mejeriprodukter (fullfeta mejeriprodukter funkar dock för vissa), socker, gluten, alkohol och kaffe. Regelbunden motion, 30 minuter minst tre dagar i veckan är också viktigt. Kosttillskott som är bra att ta som menstruerande kvinna är B-vitaminkomplex, D-vitamin, magnesium, zink, kalium och omega-3.

PMS kan man känna av under lutealfasen, perioden efter ägglossning fram till nästa mens. Tillståndet beror på obalanser i hormonerna östrogen, testosteron och progesteron. Symtomen kan vara t ex trötthet, ångest, irritation, självdestruktivitet, sug efter socker- eller stärkelserik mat eller känslomässig stress. Än en gång, det är inte menscykeln i sig som automatiskt framkallar PMS, och PMS är inte heller Guds straff till kvinnan. Det första man ska göra om man återkommande får PMS är än en gång, att se över sin livsstil. Hur är det med kost, motion och stressnivåer? Menscykeln speglar ditt liv. För att förebygga PMS, drick mycket vatten, gör förändringar i ditt liv så att du inte behöver stressa, koppla av genom promenader, yoga och meditation. Får du sug efter socker och kolhydrater, försök att stå emot, för det blir bara värre om du äter en massa godis eller stora lass med pasta. Ett sådant sug kan bero på att du har för höga östrogennivåer än vad du ska ha under lutealfasen, i kombination med ett insulin i obalans, och då blir det en ond cirkel om man matar kroppen med saker som får blodsockret att svänga ännu mer. Om suget sätter in, ta istället lite nötter, en banan, en bit getost, en tomat eller lite mörk choklad.
Man kan också lindra sin PMS med diverse naturliga metoder. Sätt in artilleriet direkt efter ägglossning så får du förhoppningsvis en lugn och fin lutealfas. Ceylonkanel är mycket bra att antingen koka te på eller att i pulverform strö i smoothies eller över yoghurt. Gurkörtsolja är bra att ha i sitt husapotek av många anledningar och är särskilt bra mot PMS, ta 1/2 tesked om dagen på en sked. Alfalfagroddar eller blålusern är enkelt att grodda hemma, och ger också ett bra näringstillskott, särskilt på vintern när det knappt finns några färska svenska grönsaker. Man kan göra te på salvia och/eller humlekottar, som båda har en positiv inverkan på PMS.

Mensvärk och riklig mens är inte heller något straff för att man är kvinna och knappast ett nödvändigt ont för att man har valt att följa sin menscykel. Återigen är det viktigt att titta på livsstilen först och främst. Vad man mer kan göra är att ta det lugnt under mensen och försöka att inte ha så mycket inbokat, använd gärna en app för att hålla koll på när det är mensdags framåt i tiden för att kunna planera. Fall inte för sug efter onyttig mat. Man får tycka synd om sig själv, men mata din kropp med något bättre än godis, annars kommer du att må ännu sämre. Måttlig motion är bra. Vad som räknas som riklig mens råder det delade meningar om, men oavsett antal milliliter man blöder är det inte ”normalt” att ständigt blöda igenom sina skydd, att känna sig trött och få blodbrist eller att behöva stanna hemma från jobbet eller ställa in alla aktiviteter p g a mensen.
Man kan dricka ett te som är väldigt effektivt både för att slippa krampen i livmodern och för att blöda mindre. Det är gjort på daggkåpa och rölleka. Jag säljer det i min webshop för den som vill prova.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *