Att prioritera sig själv och sin hälsa

Att skapa bra hälsorutiner och hålla sig till dem är något som tar väldigt mycket tid. Både att uppdatera sig med nya hälsorön och vad intressanta hälsopersonligheter och -bloggare har för nytt att komma med, och att omsätta de idéer man fastnar för i praktiken. För mig känns det helt rätt att detta får ta mycket av min tid. Den första av de fem hörnstenarna i minimalismen är just hälsa, de två nästkommande är relationer och passioner, och dessa tre är de viktigaste enligt mig. (De återstående två hörnstenarna är personlig tillväxt och bidragande, något som jag berättar mer om i tidigare inlägg om minimalism.) Att lägga tid, pengar och energi på sin hälsa är att investera i sin framtid. Det jag gör, eller inte gör idag, kan få betydelse för mig redan imorgon men också om 10-15 år eller när jag är pensionär. Jag kanske förlänger mitt liv, eller åtminstone gör det friskare, genom att sluta med dåliga vanor och istället lägga till några bra.
För mig har mina nya kunskaper inom hälsoområdet också lett till att jag har kunnat hjälpa en del människor till bättre hälsa, främst familjemedlemmar och nära vänner. Näringsbrister är ett av mina favoritområden, något som vi får höra att vi inte “kan ha” i Sverige, men det är helt fel. Livsmedelsverkets rekommendationer är satta så lågt att så att om vi precis får i oss gränsvärdet så klarar vi oss från bristsjukdomar. MEN: mellan att ha en bristsjukdom och att ha optimal tillgång vitaminer och mineraler är det ett ENORMT spann där det kan uppträda många olika bristsymtom!
När jag befinner mig i sällskap då det pratas om olika hälsoproblem får jag ibland lägga band på mig så att jag inte oombedd kommer med något råd. Det är inte alla som uppskattar det, särskilt inte om det kommer från en person som man inte känner så väl. Och att angripa hälsoproblem som jag gör, genom att börja fråga om stress, kosthållning och psykiskt välbefinnande istället för att be folk att gå till vårdcentralen, är en ny värld för många och inget som man bör pracka på någon, hur gärna man än vill hjälpa till. Det tar emot väldigt mycket för många människor att se sina egna problem i vitögat och behöva ta tag i själva orsaken. Det är betydligt lättare att be doktorn att få en medicin utskriven, och sedan fortsätta leva som man är van att göra. Men då skjuter man egentligen bara problemen framför sig. Kroppen vill ju säga något! Du är inte trasig eller defekt. Din intelligenta kropp ber dig om hjälp med att justera sina obalanser!
Självklart menar jag inte att man aldrig ska gå till vårdcentralen, det behöver man förstås göra när det gäller rent akuta skador och tillstånd, provtagningar och mycket annat. Men man behöver också lära känna sin egen kropp och dess signaler så pass bra att man vet när det är dags att söka professionell hjälp och när man kan vara sin egen “husläkare” och göra livsstilsförändringar själv (eller tillsammans med en näringsterapeut). För tyvärr är vi inte där än, att man får kost- och livsstilsråd av sin läkare. Jag hoppas att den dagen kommer när vi får se integrativ vård på sjukhusen. Eller ska vi kanske börja kalla det friskhus istället, så vi fokuserar på rätt saker?!

 

När jag säger ordet hälsa så är det ett väldigt vitt begrepp som inbegriper bland annat motion, andlighet, sömn, meditation, friskvård, andning, kost och naturligtvis det psykiska välbefinnandet och balansen. Jag försöker att få in de flesta, men kanske inte alla bitar, under en dag. Här lite längre ner kommer mitt “program” som jag har som ambition att göra så stora delar av som möjligt under en dag. I de bästa av världar… men visst har jag mer tid nu när jag jobbar mindre, och jag är stolt över att jag lägger mycket av den tiden på mig själv. Jag har ägnat stor del av mitt liv åt att serva andra. Jag har ett serviceyrke, kreativt dessutom, som till stor del handlar om att ge av sig själv till andra. Jag har också uppfostrat två barn. Det är inget fel i att vara ett serviceorgan, det kan tvärtom vara fint att ha en sådan uppgift. Men mitt eget liv är också viktigt. Jag vill inte hela tiden finnas till för andra, jag vill också finnas till för min egen skull, och finnas till inför det jag kallar Gud, Universum eller Helheten. Utan att behöva prestera något, bara göra det som jag mår bra av.

Mitt dagliga hälsoprogram består av följande:
* Morgonrutin: en halv ekologisk citron pressad i ett halvt glas vatten innan jag äter eller dricker något annat, så får levern jobba med det en stund. Sedan frukost och olika kosttillskott: rödbetsshot, blötlagda psylliumfrön, Lugols lösning (jod-droppar), multivitamin-mineral (Holistics Supervitalis), vitamin C och D, järndryck med B-vitaminkomplex (Blutsaft), probiotikakapslar, Omega-3 (Udo´s Choice), zink, selen och magnesiumspray. Samt, beroende på var i menscykeln jag befinner mig, lite extra kosttillskott för progesteronet (Wild Yam- eller Ceylonkanelpulver).
* Motion – promenader eller löpning om vädret tillåter, annars yoga eller styrketräning inomhus (som görs hemma, enligt program som jag själv har satt ihop)
* Meditation – då jag samtidigt praktiserar medveten andning, Happy Heart och ibland ädelstensmeditation
* Lymfmassage och tåhävningar
* Aromaterapi i någon form
* Hemlagad mat
* Äppelcidervinäger eller potatismjöl utrört i ett glas vatten (många olika hälsofördelar, bl a för blodtrycket)
* Ögonträning för bättre syn (det kommer ett inlägg om det längre fram)
* Två råa vitlöksklyftor (bl a immunförsvarshöjande)
* Behandlande av vissa zonterapi- och akupressurpunkter för just mina hälsoproblem

Det ser ju ganska mycket ut när man radar upp det på det här sättet. Och i tidsåtgång… ja, de lyckliga dagar när man hinner med allt tar det nog 2 1/2 timmar totalt. Men det är väl investerad tid, istället för att sitta och hänga framför en tv eller dator. Sedan tillkommer tiden (max en halvtimme om dagen) då jag studerar olika bloggar, Facebookgrupper och Instagramkonton med hälsoprofil, och inte sällan blir det några skärmdumpar per dag som sedan omformas till anteckningar i mitt stora “hälsohäfte”, där jag samlar både allmän fakta om hälsa och sjukdomar och konkreta tips och råd.
Så det tål att tänkas på tycker jag, hur mycket tid, energi och pengar man lägger ner på sin hälsa, i jämförelse med dagens andra aktiviteter. Mycket av det man gör kan också komma hela familjens hälsa till godo. Vad skulle kunna vara viktigare?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *